Antligen Paradiset!

Efter att letat igenom det allra norraste Vietnam till absolut sodraste hittade vi ANTLIGEN den platsen vi letat efter sedan vi antrade Vietnam! Phu Quoc Island hette det! Tank er de dar luuugna stranderna med sma restauranger, under palmerna, ljusblatt vatten flygfiskar och koraller, Dar har vi spenderat de senaste 3 dagarna!

Men vi ska ta det fran borjan! Nar vi fatt nog av flodbatar och snikna Ö-bor akte vi vidare mot den lilla staden Long Xuyen for att mota upp en svensk vid namn Daniel som vi traffat redan i Saigong. Daniel jobbar som engelsklarare pa provinsens universitet. Han introducerade oss till nagra andra lokala engelskalarare som visade sig vara mer kunniga i att dricka ol och Bananvin(!) an att prata engelska. Dem larde oss ocksa hur man som ansvarsfulla familje fädrer kor hem pa motorcykel efter att man druckit alldeles for mycket bananvin geom att stolt kora ivag vinglande, MEN langsamt!

Den forst tankt korta visiten blev inte mer an tre natter da maten vi blev serverade visade sig innehalla nagon spannande bakterie som insisterade till att vi skulle gora alldeles for manga toalettvisiter de narmaste tva dagarna. Men nar den ofrankomliga magsjukan spelat over tog vi oss frikostigheten att boka en egen stor buss (for den enorma summan 45 riksdaler) till kusten for att ta oss till Paradis-on vi sa lange planerat att ta lite semester pa. Har pa Phu Quoc har vi mest spenderat tid med att sola sonder vara arma sma vita kroppar, lyssna pa Harrypotter i palmskuggan, bada i jattevarmt vatten och ata upp oss infor kommande Kambodja-visit. Vi har aven gjort oss sjalva besvikna genom attlata oss bli lurade att aka pa snorklingstur, vilken visade sig vara nagot helt annat an vad forsaljaren foresprakade sa gott om! Forutom detta lilla snesteg har vi det alldeles for bra! Battre an manga andra...(?) ;)
Vi onskar er alla hemma i kylan en riktigt god Jul!

Hur man undervisar engelska i vietnam.

De ofrankomliga sjukdagarnas tid!

Varat hotellrum pa balkongen med sjoutsikt delat med Italenaren Danielle, otrolig utsikt! 3 dollar! ;)

På språng kring Saigong och "homestay" vid mekongfloden

Gåta: vad ar det som du slanger ifran dig nar du behover det och tar tillbaka nar du inte behover det langre?
(svaret finner du i inlagget)  spannande spannande ;)

Efter det hektiska gagna aret kande vi att det var lage att aka mot havet for en semester fran allt resande. Tyvarr sa visade det sig att det hade visst hela Vietnam ocksa planerat att gora, och eftersom vi rakade valja just den semesterort som alla "locals" ocksa tydligen brukar spendera sin nyarssemester pa, stallet hette forsta dagen Vung Tao och till en liten besvikelse andra och tredje dagen Long Hai.

Vi laste i varan guidebok att i veckorna ar det lika lugnt som gotland pa vinterhalvaret men nastan alltid sol och varmt! Oj tankte vi vad bra! det ar ju Onsdag idag! Visst var det onsdag, men ocksa forsta dagen pa den enda arliga semestern som typ alla i asien avnjuter samtidigt! Det var...... mycket folk!! Men genom att leta sig en liten bit ifran hotellstranderna visade det sig vara mil efter mil med helt ode sandstrander och jattevarmt vatten!
Det tog oss en halv dag i den jattestarka solen att ga fran kritvita bleka svenskar till tva jatterakor, extremt stark sol blandat med stormvindar fran havet som gjorde att det kanndes jatteskont att vistas pa stranden i for lite klader! farligt!

Vung Tao och Long Hai kanns som ett enda stort blivande "bulgarien-sunnybeach"-paradis. Den kanslan fick vi nar vi hyrde moppe av nagon moppereparator inne i Long Hai som tydligen jobbade lite extra just den dagen, for vi akte ca 3 mil norrut lang med kusten och hela vagen var det pagaende hotellbyggen!

Vi spenderade 3 dagar i Long Hai och Vung Tao. Det rackte for oss.. det var skont att komma ut till havet och bada i alla lagomstora och smastrommande vager.. men pga. detta nyarssemestrandet med allt folk + ganska smutsiga strander och ingen naturlig skugga pa mils avstand kande vi att det va dags att dra vidare igen!

Vi bastamde oss att aka och titta pa tunnlar utanfor Saigong i stallet! Men eftersom det asiatiska nyaret regerade over allt sa var det inte jatteenkelt att trasportera sig fran punkt A till punkt B, istallet for att kora de vanliga busslinjerna kordes nagon busstur da och nagon busstur da nar chaffisen trottnat pa att fira nyar med familjen men tillbaka till Saigon kom vi i alla fall.  Efter en kvall med bowling ( vilket johanna krossade rikard i) bokade vi en guidad resa till Cu Chi Tunnels!

Klockan 07.15 ringde klockan, 45 min tills bussen skulle ga rullade vi ur sangen for att till varan stora gladje ata varan forsta "Mjolk med flingor-frukost" sedan vi lamnade sverige! (:D) Nagon New Zeland importerad mjolk med 5 manaders hallbarhet, chokladfrosties och minibananer! Gottgottgott!
Magen matt med nastan svensk frukost springer vi mot bussen som ska ta oss till tunnlarna och kommer tydligen 8 minuter sena. Pa bussen fann vi massa Australienska manniskor i 25 arsaldern, tva andra svenskar och tva aldre kineser (med likadana kameror stora och dyra som hus) samt en "engelskalande" guide som gjorde sitt basta att guida oss kring tunnlar for små(!) Vietnameser och fallor gjorda i bambu vars uppgift var att spetsa amerikanska soldater.
Det ar helt otroligt vilka tunnelsystem Vietnameserna byggde under kriget mot USA! 250 km tunnelsystem med sjukhus, kok, sovsalar, vapenindustrier mm. allt fanns under jord! Vissa manniskor levde tydligen i 30 år pa det viset.
Pa vagen tillbaka underholl varan otoliga Guide oss med bade sång och gåtor! Svaret pa gatan ar Ankaret.

I morgon aker vi mot nagon paradis-o soder om Kambodja pa Vietnamesiskt vatten Mer om det kommer sa smaning om!

//Smutten och Stjarten

"homestay" vid Mekongfloden

Nahapp tankte vi enmorgon och gick och kopte tva bussbiljetter till Vinh Long for att eventuellt aka lite bat pa nagon av mekongdeltats alla floder och aka pa "floating market". Till Vinh Long kom vi efter 3 timmar for det enorma priset pa 27 kronor per person, och in till Vinh Long centrum ocksa. (Att tillagga om stader i Vietnam ar att man aldrig riktigt vet om man befinner sig i en stad eller pa landet for det ser exakt likadant ut var man an befinner sig om man befinner lang en vag som finns med pa kartor) Utan att ha en aning om vad man ska gora for att hitta en homestay nagonstans langs med floden hoppar vi in pa ett hotell for att fraga efter turistbyra. 10 minuter senare sitter vi i en gammal trabat som tydligen skulle transportera oss till "familjen" vi skulle bo hos. Man vet sallan speciellt mycket, allting bara hander och sa far man hoppas pa att man kommer dit man tankt.
Ungefar 30 minuter senare efter att Rikard bade kort gammal Diesel motor pa 6 liter samt rott en vietnames-kanot-taxi kommer vi i land och  konstaterar att vi absolut inte hade hamnat hemma hos nagon flod-familj, snarare mer ett hotell som ligger lite off. Jaja tankte vi det ar inga tutande motorcyklar eller bilar och vi ar relativt ensamma, bara ett annat osterikiskt backpackingpar forsta natten. Vi fick god mat, mat som efter 3:e maltiden pa on aven visade sig vara den enda sortens mat man kunde bestalla. Risbrod, friterad/kokt fisk, sallad och gurksoppa.

Klockan 6 forsta morgonen pa mekongfloden hoppar vi ur sangen for att aka till "floating market". Det visade sig bli en besvikelse da det var ungefar 5 batar med vattenmeloner. Vi som hade hort talas om marknader dar man saljer grisar, kalkoner, frukt och allt man bara kan tanka sig! Vi gjorde det basta av situationen och kopte lite vattenmelon (han som korde baten ville betala) sen blev det en alldeles superb sightseeingtur genom sma kanaler i exotisk skog megadega-haftigt!
Resten av dagen bjod pa cykeltur pa de minimala betongstigarna som letade sig fram genom djungel over vattenkanaler, totalrelaxade manniskor som sag ut att vara uppvaxta i hangmattan undertiden frukttrad, grisar och hons skotte sig sjalva. Cykelturen var helt klart basta upplevelsen sedan transsibiriska jarnvagen!  Sa otoroligt exotiskt och liknade inget vi gjort forut!

// J&R

Ho Chi Minh

Efter tre veckors ihardiga forsok att njuta av de kyliga delarna av asien fick vi nog och kopte en biljett till det 34 grader varma och for dagen aven nyarsfirande Ho Chi Minh! Ho Chi Minh ar den storsta staden i sodra Vietnam. I de har delarna rader exotisk hetta, nagot vi verkligen inte ar vana vid efter kala Europa och darpa Sibirien och norra Kina, sa nar vi kliver av flyget med tjocka grona militarklader och gympadojjer med raggsockor konstaterade vi ganska snabbt att idag maste shoppas och vaskorna kan bantas fran vinterklader.

I atminstonde Kina och Vietnam firar man nyar just idag och imorgon, sa vi kom rakt in i ett ganska semesterstangt Ho Chi Minh dar varken bussar eller alla hotell ar oppna, sa vara planer att aka till havet och bada i alldeles for varmt vatten och dricka paraplydrinkar redan idag gick ganska snabbt i graven tyvarr, men nu ar vi har och ska forsoka gora vart basta att hanga med alla asiater i nyarsfirandet! det ska bl.a. vara nagot jattestort fyrverkeri mitt i stan vid 12-slaget.. Vi far se vad som hander. Just nu har vi fullt upp med att inte svimma av varmeslag.

Imorron aker vi forhoppningsvis ut till havet och badar tills vi forvandlats till vita Russin. ;)

// Stjarten och Smutten

Klader slangdes redan pa flygplatsen!

Checka stan och shoppa brills!

Blekfis schteeka!

Mumsa stooora watermelons!

Dricka goda drinkar

groona drinkar!

..och vandra runt i stora staden!